Monday, May 13, 2013

Change

In 2011, I stared to labuhkan tudung. Longgarkan and labuhkan baju.


Funny thing is, it’s not because of I dengar ceramah, or something happen yang membuatkan diri ni insaf. Or sebab Mama suruh. No. Not because of all that.


But sebab terbaca ada this one blog. A guy’s blog. He wrote something like this “Lelaki bukannya tergoda dengan rambut wanita. Jadi tidak kira kalau wanita itu memakai tudung ataupun tidak, tetapi kalau baju yang dipakainya ketat yang menampakkan tubuh badan lagi-lagi di bahagian dada dan juga punggung, maka itu yang lelaki akan pandang.”       


Kind of harsh but true. Kan?



So I didn’t do it because I know it was wrong. To pakai baju ketat-ketat and all. But I changed sebab terbaca blog orang. I mean, I know it was wrong all along, but just didn’t seem to care enough to change.


But of course now I fully understand that tutup aurat dengan cara yang betul sebab and untuk Allah SWT. Cuma that time terbaca blog yang tulis macam tu and it suddenly made me sedar how a man pandang a woman.


Tapi that doesn’t mean I support those yang tegur-tegur dengan cara kasar or perli at orang yang tak tutup aurat. Nak tegur memang ada caranya. Still a good ceramah or say it nicely, InsyaAllah will change a person.


And I know, I'm not that perfect yet either. But I'm slowly changing to cover fully.


No comments:

Post a Comment